سبك زندگي روستايي بايد به عنوان يك سبك زندگي ارزشمند معرفي گردد

مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري در مصاحبه با هشيلان:
سبك زندگي روستايي بايد به عنوان يك سبك زندگي ارزشمند معرفي گردد

بيوگرافي و سابقه كاري و اجرايي خود را بيان نماييد؟

امیر خسروانی هستم، فارغ التحصیل سال 72 از دانشگاه دولتی گیلان در رشته مهندسی عمران هستم. چهار سال در وزارت راه، یک سال در سمت شهردار سرپل ذهاب و بیست سال در حوزه معاونت عمرانی استانداری فعالیت داشته ام. در مدت حضور در استانداری، پنج سال معاون دفتر فنی استانداری، یک سال معاون دفتر امور روستایی و در حال حاضر 9 ماه در سمت مدیر کل دفتر امور روستایی مشغول به فعالیت  و خدمت به روستاييان عزيز استان هستم.

تشكيلات، اهداف و فعاليت هاي دفتر امور روستايي را به طور مختصر بيان كنيد؟

از نظر گستردگی فعالیت ها می توان دفتر روستایی را به یک دولت تشبیه کرد چون مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی، عمرانی و... روستاها را هدایت و راهبری می کند. در حال حاضر در كنار انجام ديگر وظايف دفتر٬ با توجه به وضعيت اشتغال در استان سعي مي كنيم تا عمده اقدامات در اشتغال زایی و ايجاد فرصت هاي اقتصادی در روستاهاي استان باشد. در همين زمينه خوشبختانه شرایط تسهیلاتی ویژه ای از طرف نهاد ریاست جمهور در نظر گرفته شده و دفتر نیز به دنبال شناسايي پتانسيل هاي روستاها٬ هدایت کارآفرینان و متقاضیان دریافت تسهیلات به سمت بانک و استفاده از این تسهیلات است.

مهمترين فعاليت هاي يك دهيار از ديدگاه شما چيست؟

دهیاران در روستا در واقع نقش نماينده دولت و مجاري رسمي را دارد در اين معني نقش مديريتي و اجرايي قابل توجهي در سطح روستاها دارند. از مهمترین فعالیت های دهیاران در روستاها می توانم به مدیریت بحران، انعکاس درخواست های مردم و مشکلات روستا، پیگیری برای جذب اعتبارات، پیگیری پروژه های عمرانی و زیرساختی، رفع مشکلات اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی اهالی روستا، برپایی جشنواره ها و... اشاره داشته باشم.

فعاليت هاي دهياران را تا چه اندازه در توسعه روستاهاي بخش مركزي موثر مي بينيد؟

نکته مهم در مورد دهیاران ایثارگری آنهاست، با توجه به خدماتی که توسط دهیاران ارائه می شود در برابر حقوق و مزایایی که دریافت می کنند قطعأ نوعی ایثارگری و از خود گذشتگی است. جمعیت تعدادی از روستاهای شاخص بخش مرکزی به اندازه جمعیت برخی از شهرهای کوچک استان کرمانشاه است و در آن روستاها خدماتی برابر با شهرهای کوچک به مردم ارائه می شود و این درحالی اتفاق می افتد که شهرداری آن شهرها با تشکیلات منسجم و تعدادی نیروی کمی و کیفی این خدمات را ارائه می کنند اما در روستاها یک نفر به عنوان دهیار همه این خدمات را راهبری و ارائه می کند. در این راستا درجلسه ای که مدیران دفتر روستایی همه استان ها در آن حضور داشتند موضوع سازمان دهی تشکیلات دهیاری ها را مطرح کردم که خوشبختانه با ایجاد این فضا برای دهیاری ها موافقت شد.

نظر شما درباره كليت فعاليت دهياران بخش مركزي چيست؟

 خوشبختانه در روستاهای بخش مرکزی اکثر دهیاران توانمند و قابل اتکا هستند، به صورتی که با ایجاد فضای مد نظر در روستاها برنامه های دفتر روستایی را به درستی اجرا می کنند.

سيستم حمايتي و پشتيباني دفتر روستايي براي اجراي موثر فعاليت هاي دهياران چيست؟

با توجه به اینکه یک دهیار خدمات مناسبی در روستاها ارائه می کند و به فعالیت های مؤثر دهیاری ها اعتقاد داریم از ابتدای ورود به دفتر روستایی حل مشکلات دهیاری ها سرلوحه کار ما بوده است. پرداخت حق بیمه دهیاران بر اساس میزان ساعت کارکرد، صدور حکم و محاسبه دقیق احکام دهیاران از جمله حمایت ها و پشتیبانی های دفتر امور روستایی است كه به دنبال تحقق آنها هستیم. در گذشته اعتبارات به صورت متمرکز به دفتر روستایی داده و توسط دفتر بین روستاها تقسیم می شد و این درحالی بود که خیلی از روستاهای فاقد دهیاری از اعتبارات برخوردار نمی شدند اما اکنون براساس سرانه جمعیتی اعتبار در اختیار همه دهیاری ها قرار می گیرد و حتی به روستاهای فاقد دهیاری و دور افتاده نیز اعتبار مالی تخصیص پیدا می کند. مهمتر از آن در سال هاي گذشته از محل درآمد ارزش افزوده 20 درصد به روستاها و 80 درصد به شهرها تعلق می گرفت اما از ابتدای امسال خوشبختانه با اتخاذ تصميمات درست و با توجه به نقش مهم روستاها در توسعه كشور سهم روستاها به 35 درصد افزایش یافته است.  

مشكلات دهياري ها از ديدگاه شما چيست؟

گرچه اعتبارات مالی برای دهیاری ها بر اساس شاخص هاي هماهنگ كشوري واریز می گردد و سعي مي شود تا يك نوع عدالت توزيع در زمينه اعتبارات روستايي داشته باشيم٬ اما در بعضي از  زمينه مخصوصا اعتبارات برای روستاهای با جمعیت کمتر مشكلاتي وجود دارد و اعتبار اين روستاها به اندازه ای نیست که یک کار عمرانی را به نتیجه برساند. گرچه امسال سهم روستاهای استان از محل اعتبارات خیلی بیشتر از سالیان گذشته بود، به نحوی که  در گذشته به روستاهای کم جمعیت سالانه 5 میلیون تومان اعتبار تعلق می گرفت٬ اما امسال در یک مرحله شش میلیون و پانصد هزار تومان واریزی داشتند. در كنار تلاش ها و پيگيريهاي مسئولين استان و دفتر٬ به نظر من دهیاری ها برای رفع مشکلات خود باید به دنبال راه های درآمد زایی و رونق اقتصادی درروستاها باشند.

نظر شما در ارتباط با انجام پروژه های پيماني توسط دهياران چيست؟

یکی از مهمترین دلایل مخالفت با این موضوع عدم درک صحیح واگذاری قرارداد به دهیار است. واگذاری قرارداد به دهیار به صورتی که آن سود ببرد و هرگونه انعقاد قرارداد بین دهیار و شورا، دهیار با دهیار، دهیار با مسئول امور مالی، بین بخشدار، فرماندار و دهیار تخلف محسوب می شود. با توجه به اینکه دهیاران ظرفیت بالایی دارند و به عنوان یک نیروی کارآمد نیاز روستا را به درستی تشخیص و نسبت به پیمانکار دلسوز تر هستند و مهمتر اینکه دهیاران توان انجام پروژه های عمرانی را به نحو احسن دارند در نتیجه باید به صورت امانی پروژه های عمرانی را مدیریت کنند.

در سال هاي گذشته مهمترين فعاليت هاي انجام شده در روستاها پروژه های عمراني بوده كه سعي مي كردند با عمران و آباداني جمعيت روستايي را نگه دارند كه به نظر نمي رسد تاكنون تأثيرات زيادي در زمينه كاهش نرخ مهاجرت روستاييان داشته نداشته است، برنامه هاي دفتر امور روستايي براي جلوگيري از مهاجرت روستاییان و ایجاد مهاجرت معكوس در روستاها چيست؟

مساله مهاجرت روستايي بي شك تنها تاثير گذار از مسائل عمراني روستاها نيست. گرچه اين قضيه هم در نگه داشت جمعيت روستاها موثر است اما به نظر ما در كنار مولفه هاي ساختاري و فيزيكي بايد زمينه هاي اقتصادي و فرهنگي هم در نظر گرفته بشود٬ به اين معني كه مادامي كه ما فرصت هاي شغلي در روستاها نداشته باشيم يا سبك زندگي روستايي به عنوان سبك مفيد و ارزشمند در اولويت هاي نظام آموزشي و تبليغي قرار نداشته باشد نمي توانيم انتظار داشته باشيم به صرف انجام پروژه هاي عمراني مانع از مهاجرت روستائيان بشويم.

در زمينه تلاش هاي دفتر در خصوص جلوگيري از مهاجرت روستاييان توضيحات بيشتري به خوانندگان مي دهيد؟

گردشگری روستایی، اشتغال و درآمد زایی برای مردم روستا به ارمغان می آورد که بطور مستقیم سبب عدم مهاجرت روستاییان و پویایی روستاها می گردد. دیدگاه ما و سیاست گذاری نظام نیز به سمت افزایش فعالیت های کسب و کار در روستاها است. دفتر روستایی مردم را به سمت اشتغال های مانند کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه ای و صنایع دستی تشویق می کند. در نهایت وقتی اشتغال، گردش مالی و درآمدزایی مناسبی در روستا باشد خیلی از اهالی، روستاها را به سمت حاشیه نشینی در شهرها ترک نمی کنند.

 

دفتر روستايي در زمينه ايجاد فرصت هاي شغلي چه اقداماتي انجام داده و يا در دست اقدام دارد؟

در حال حاضر ما در دفتر روستايي با تشكيل جلسات متعدد با بانك ها و كارآفرينان سعي مي كنيم تا از تسهيلاتي كه براي اشتغال روستايي در نظر گرفته شده به بهترين نحو استفاده كنيم.  همچنين با توجه به اينكه امروزه رویکرد گردشگران به سمت روستاها و استفاده از طبیعت و فضای روستایی است و بسیاری از روستاهای ما قابلیت تبدیل به روستای هدف گردشگری دارند در دفتر روستايي برنامه ريزي ويژه اي در زمينه تقويت اين صنعت در سطح روستاهاي داراي ظرفيت جذب گردشگر داريم.

ديدگاه شما نسبت به روستاي شهيد عسكري چيست؟

اعتقادم این است یک روستای خوب بهتر از یک محله بد در حاشيه شهر است. به نظرم روستای شهید عسکری و روستاهای مشابه نباید به شهر الحاق شوند. در حال حاضر امکانات، زیر ساخت ها و دسترسی آسان به شهر٬ روستای شهید عسکری را به روستای خوبی تبدیل کرده و نمی خواهیم به یک محله بد شهری تبدیل شود. در حال حاضر هزینه ها و عوارض این روستا بر اساس هزینه های روستایی است و اگر به شهر ملحق گردد هزینه های مردم بیشتر خواهد شد.

آيا ثبات دهيار توانسته به پيشرفت روستای شهید عسکری كمك كند؟

رويكرد كلي دفتر توصيه به همه شوراهاي محترم روستايي اين بوده و هست كه با دهیاران فعلی که تجربه کسب کرده، آموزش های لازم را دیده اند و از دانش مناسبی برخوردارند تعامل داشته و آنها را حفظ کنند. دهيار اين روستا هم یکی از دهیاران خوب و زحمتكش بخش مرکزی است و ما هم از ثبات شغلی ایشان و ديگر دهياران فعال استان حمایت می کنیم و به راحتی از ظرفیت ها و تجربه هاي شكل گرفته نخواهیم گذشت.

در پايان سخن ناگفته اي اگر هست بفرمائيد؟

در پایان به دهیاران و شوراهای اسلامی روستا که این ماهنامه را مطالعه می کنند تأکید می کنم به عنوان بازوان اجرایی دولت در روستا برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ سود 6 درصد جهت اشتغال روستایی پیش قدم و مردم را به استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت تشویق کنند.

شايان ذكر است  نشريه هشيلان ويژه نامه دهياري هاي بخش مركزي شهرستان كرمانشاه مي باشد.

(مصاحبه گر: احسان مرادي دهيار روستاي كلاه كبود سفلي و دانشجوي كارشناسي ارشد توسعه روستايي)

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران