شیوه نامه سازماندهی شورا و انتخاب دهیار در ابتدای دور فعالیت شوراها

شیوه نامه سازماندهی شورا و انتخاب دهیار در ابتدای دور فعالیت شوراها

(گزیده ای از مواد قانونی کاربردی)

 

ماده 3 قانون شوراها: دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چهار سال می باشد که از 14 مردادماه شروع می شود و در 13 مردادماه چهار سال بعد خاتمه می یابد.

ماده 18 قانون شوراها: اولین جلسه شوراهای موضوع این قانون وفق ماده(17) به دعوت مسئولین واحدهای تقسیمات کشوری مربوط و با هیات رئیسه سنی تشکیل می شود تا هیات رئیسه شورا شامل رئیس؛ نایب رئیس و حداقل یک منشی را برای مدت یک سال  انتخاب شوند.

ماده 17 قانون شوراها: اولین جلسه شوراهای روستا به دعوت بخشدار در تاریخ مقرر در ماده(3) قانون شوراها 14 مردادماه تشکیل می شود.

ماده 16 قانون شوراها: جلسات شورا علنی و با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است.

ماده 15 آیین نامه داخلی شوراهای اسلامی روستا: هر عضو شورا می تواند از مقام خود استعفاء دهد. پذیرش استعفاء با تصویب شورا امکان پذیر است.

ماده 4 آیین نامه داخلی شوراهای اسلامی روستا: اعضای شورا در اولین جلسه خود؛ از بین اعضای شورا؛ نماینده شورا برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی بخش را انتخاب می نماید.

ماده 7 آیین نامه اجرایی تشکیلات و نحوه انتخاب دهیار: مهر شورا؛ حداکثر ظرف مدت یک هفته از شروع به کار رسمی؛ توسط بخشدار تحویل رییس شورا می گردد.

ماده 47 آیین نامه اجرایی تشکیلات و نحوه انتخاب دهیار: شورا موظف است ظرف مدت 15 روز پس از آغاز دوره فعالیت قانونی با توجه به مفاد ماده (49) این آیین نامه؛ فردی را به عنوان دهیار انتخاب و به منظور صدور حکم و کارت دهیاری به بخشداری محل معرفی نماید.

شورای روستا می تواند در صورت  تمایل نسبت به انتخاب و ابقای دهیار فعلی اقدام نماید. در این صورت شورا موظف است مصوبه انتخاب دهیار را برای صدور حکم به بخشداری ذیربط ارسال نماید و تا زمان صدور حکم؛ دهیار کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

چنانچه شورای روستا فرد جدیدی را به عنوان دهیار انتخاب کند تا طی مراحل قانونی لازم و صدور حکم انتصاب؛ دهیار فعلی یا یکی از کارکنان دهیاری یا فرد واجد شرایط دیگری را وفق مقررات مربوط(مشروط به اینکه دهیاری کارمند نداشته باشد) با تصویب و ابلاغ خود به عنوان سرپرست معرفی می نماید.

در صورت ارتکاب هرگونه قصور یا تقصیر از سوی شورای روستا در ارتباط با انتخاب دهیار و عدم انجام این وظیفه قانونی مهم(در بازه زمانی پیش بینی شده 15 روز) با شورای متخلف طبق ضوابط و مقررات فصل چهارم قانون شوراها( ترتیبی رسیدگی به تخلفات) رفتار خواهد گردید.

بند 3 شیوه نامه راه اندازی و استقرار نهاد دهیاری در روستاهای کشور: پس از تایید گزینش؛ بخشداران موظفند ظرف مدت 10 روز نسبت به صدور حکم دهیار و پیگیری دریافت کارت شناسایی از حراست استانداری اقدام نموده و مراتب را به شورای اسلامی روستا و دهیار مربوطه اعلام و نسخه ای از حکم را به واحد مربوطه در استانداری ارسال نمایند.

ماده44 آیی نامه اجرایی تشکیلات و نحوه انتخاب دهیار: دهیار موظف است در پایان دوره فعالیت قانونی خود؛ صورت کاملی از کلیه اموال و دارایی های شورا و دهیاری را تنظیم و در اولین روز شروع به کار رسمی دهیار جدید؛ آن را به وی طبق صورتجلسه جدید تحویل نماید و نسخه هایی از آن را به شورای اسلامی روستا؛ بخش و بخشداری ذیربط ارسال نماید.

 

 

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران