روستاي بيوند سفلي در شهرستان جوانرود از كتابخانه سيار بهره مند مي شود

 تلاش براي استقرار یک کتابخانه سیار در روستاي بيوند سفلي

 

کرمانشاه-ایرنا- کتابخانه یکی از نیازهای جوانان روستای بیوند سفلی از توابع شهرستان جوانرود است که به نمایندگی از آنها 'آروین احمدیانی' در قالب کلیپی چند دقیقه ای به زبان فارسی آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و قرار است اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه، کتابخانه سیار در روستا مستقر کند.


به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بعد از آنکه 'آروین احمدیانی' نوجوان 12 ساله روستای 'بیوند سفلی' کلیپی در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و در آن از نیت خود برای راه اندازی کتابخانه سخن گفت، خبرنگار ایرنا این خواسته را با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در میان نهاد و 'معصومه حسنی خوانسار' نیز گفت که کتابخانه سیار در این روستا راه اندازی می کنیم.
آروین احمدیانی در کلیپ خود می گوید: 'دوست دارم در این روستا یک کتابخانه راه اندازی کنم، هدفم این است که بچه ها بیشتر کتاب بخوانند و با کتاب دوست باشند چون کتاب انسان را خیلی عاقل می کند و به آگاهی های او می افزاید. دوست دارم مردان و زنان این روستا بتوانند بیشتر کتاب بخوانند تا به معلومات عمومی آنها اضافه شود، دوست دارم در این روستا کتاب حرف اول را بزند.در تابستان هیچ اوقات فراغتی بجز یک زمین که در آن فوتبال بازی می کنیم، نداریم، روستای ما زیباست، اگر کتاب اینجا باشد، همه آن را می خوانند.
اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه قرار است به آرزوی جوانان و نوجوانان این روستا جامه عمل بپوشاند و با استقرار یک کتابخانه سیار و اهدای کتاب به آنها، زمینه مطالعه مردم روستا را فراهم کند.     

**
استقرار کتابخانه سیار در روستا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این کلیپ را مشاهده کرده ام گفت که می تواند در قالب استقرار یک کتابخانه سیار و اهدای کتاب، نرم افزار و مجلات، نیاز مردم روستا به کتابخانه را تامین کند.
معصومه حسنی خوانسار با اشاره به اینکه منع قانونی برای ساخت کتابخانه در روستاها داریم، افزود: معیار این اداره کل برای استقرار کتابخانه ثابت در روستا جمعیت هزار و 500 نفری است که روستای 'بیوند سفلی' با توجه به جمعیت 580 نفری که دارد مشمول این طرح نمی شود.
وی اظهار کرد که برای تامین و استقرار کتابخانه سیار نیز 100 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است که امیدوارم بتوانیم با تامین این اعتبار کتابخانه را در روستای بیوند سفلی مستقر کنیم.
وی همچنین افزود که اگر در روستاهای بالای هزار و 500 نفر جمعیت، فضایی با مساحت 100 متر مربع در نظر گرفته شود، اداره کل کتابخانه های عمومی استان می تواند در این روستاها کتابخانه ثابت دایر کند.
حسنی خوانسار در ادامه این گفتگو به تعداد کتابخانه های روستایی استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: اکنون 16کتابخانه ثابت در روستاهای استان فعال است که در تیرماه یک کتابخانه در روستای بالاجوب شهرستان صحنه به این تعداد اضافه می شود و این عدد به 17 می رسد.
به گفته او همچنین راه اندازی کتابخانه ثابت در سه روستای استان نیز در دست جراست.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه تعداد کتابخانه های سیار روستایی استان را نیز 2 واحد اعلام کرد و افزود: یک واحد کتابخانه سیار روستایی در شهرستان قصرشیرین فعال است که تعداد 6 روستا و یک واحد هم در شهرستان هرسین نیز تعداد 15 روستا را پوشش می دهد.

**
بیوند سفلی روستایی با 100 دانش آموز     
خبرنگار ایرنا گفتگویی با دهیار جوان روستای بیوند سفلی نیز انجام داد تا از زبان او مشکلات روستا را بشنود که 'سریاس احمدیانی' گفت: این روستا با 127 خانوار جمعیتی بیش از 580 نفر جمعیت دارد.
او گفت که این روستا بیش از 100 دانش آموز نیز دارد و مقطع ابتدایی و متوسط اول در این روستا دایر است اما دانش آموزان فاقد اماکن سرگرمی و تفریحی هستند.
او به حضور گروهی به نام 'ایران من' در این روستا اشاره کرد و افزود: این گروه از تهران چند بار به روستا مراجعه کرده اند و قرار است مدرسه و کتابخانه در روستا بسازند.
پویش ایران زمین توسط چند نفر از اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور در بخش خصوصی بنیان گذاشته شده و از سال 1393 با احداث یک باب مدرسه کار خود را آغاز کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد که خواسته های مردم روستا که از زبان آروین در شبکه های اجتماعی منتشر شده بتواند به رفع بخشی از مشکلات این روستا کمک کند.
دهیار روستای بیوند همچنین می گوید سرعت اینترنت در این روستا بسیار کند است و افزایش سرعت آن یکی از خواسته های جوانان روستا است.
او کمبود آب، نبود سیستم فاضلاب و ضعف ولتاژ برق را از دیگر مشکلات روستای بیوند سفلی اعلام کرد.
وی که عموی آروین احمدیانی است در ادامه اظهار کرد که باتوجه به تعطیلی مدارس و نبود سرگرمی در روستا، تصمیم گرفتیم از طریق انتشار این کلیپ در فضای مجازی، توجه هموطنان را به راه اندازی کتابخانه در روستا جلب کنیم که خوشبختانه موفق شدیم.
نوجوانان و جوانان این روستای دورافتاده تشنه مطالعه و کتابخوانی هستند و از طریق شبکه های اجتماعی این نیاز خود را به درستی اطلاع رسانی کردند و انتظار می رود مسئولان قدمی برای تحقق این خواسته های نسل جوان جوان بر دارند.

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران