رونق گردشگری و سالم سازی روستاها با اجرای طرح روستای سالم

رونق گردشگری و سالم سازی روستاها با اجرای طرح روستای سالم

 

کرمانشاه- ایرنا- روستاها محیط های بکر و زیبایی هستند که می توان با مشارکت اهالی زیبایی های آن را دوچندان کرد و محیطی سالم و شاداب برای ساکنان و همچنین فضایی جذاب و دلنشین برای حضور گردشگران و مهمانان رافراهم کرد که این موضوع در قالب طرح روستای سالم اکنون در استان کرمانشاه در حال اجراست .

هم‌اکنون 532 هزار و 105نفر از جمعیت یک میلیون و 947 هزار و 227 نفری استان کرمانشاه معادل 27 درصد را روستاییان تشکیل می‌دهند که در بیش از 2 هزار و 600روستا سکونت دارند .           
اغلب روستاهای استان به دلیل واقع شدن در دامنه های زاگرس و مناطق جنگلی و یا محصور شدن در باغات، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارند به طوریکه 14 روستای این استان از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است .           
دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در قالب طرح روستای سالم به دنبال جلب مشارکت مردم در جهت ساختن روستاهای سالم در سطح استان است و این طرح از سال 93 در سطح روستاهای استان آغاز شده است .
توجه به بهداشت محیط در طرح روستای سالم یکی از محورهای اصلی است، به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت؛ بهداشت محیط عبارت است از کنترل عواملی از محیط زندگی که به گونه ای روی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان تاثیر می گذارند .   
بهسازی محیط در حقیقت بخشی از فعالیت های بهداشت محیط را شامل می شود که مربوط است به کنترل آن دسته از عوامل فیزیکی که به رشد، تکامل، تندرستی و بقای انسان ها اثر می گذارند .             
بهسازی منابع آب، دفع صحیح زباله و فضولات حیوانی، احداث و بهسازی توالت بهداشتی، بهسازی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی از جمله اقدام های مؤثر در بهسازی محیط است .            
در استان کرمانشاه تاکنون یک روستا در قالب طرح روستای سالم معرفی شده و دومین روستا نیز آذر امسال در مراسمی با حضور مسوولان معرفی می شود .  
به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تا پایان امسال و با اتمام اجرای طرح در روستاهای هدف، مراسم معرفی این روستاها به عنوان روستای سالم برگزار می شود و زمینه برای اجرای مرحله دوم طرح در 14 روستای دیگر استان فراهم می شود .         

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح روستای سالم از سال 93 در استان آغاز شده و اکنون مراحل اجرایی آن انجام می شود گفت: این طرح در چندین مرحله اجرا می شود که در مرحله اول در 14 روستای استان در حال اجراست .             
وی افزود: در هر 14 شهرستان استان در مرحله اول یک روستای برای اجرای طرح روستای سالم در نظر گرفته شده و در مرحله بعدی این طرح در 14 روستای دیگر اجرا می شود .         
به گفته او 14 روستای دیگر استان در مرحله بعدی اجرای این طرح قرار دارد و بعد از معرفی 14 روستای اول، مراحل اجرایی مرحله بعدی این طرح را نیز شروع می کنیم .               
او با بیان روستای پاطاق سرپل ذهاب اولین روستای استان بود که به عنوان روستای سالم معرفی شد، گفت: این روستا در فاصله 13 کیلومتری شرق شهر سرپلذهاب با 72 خانوار و 240 نفر جمعیت واقع شده است . 
اجرای پروژه سنگفرش در کوچه ها و خیابان های روستا، تخریب و تسطیح منازل مخروبه، نصب دستگاه های زباله در کوچه ها، ایجاد فضای سبز در ورودی روستا، نامگذاری خیابان ها و کوچه ها، رنگ آمیزی جداول، نصب سایبان مسافرین، نصب مجسمه ها و پرچم در مناطق مختلف روستا و ایجاد میدانچه از جمله اقدام های انجام شده در روستای پاطاق شهرستان سرپل ذهاب است .            
او دومین روستا در راستای اجرای این طرح را نیز روستای چقاگینو از توابع بخش ماهیدشت ذکر کرد و افزود: این روستا 253 نفر جمعیت و 58 خانوار دارد .   
احداث مسجد، احداث مجموعه ورزشی، اجرای پروژه فاضلاب، اجرای پروژه تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست، اجرای مدیریت پسماند (زباله های خانگی)، احداث کتابخانه، اجرای پروژه کمربند سبز و فضای سبز معابر، اصلاح و بهسازی شبکه معابر و مقاوم سازی منازل از مجموعه اقدام هایی است که در این روستا صورت گرفته است .

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جلب مشارکت های مردمی را یکی از اهداف اصلی طرح روستای سالم ذکر کرد و گفت: قصد داریم مردم را در موضوع سالم سازی روستا وارد کنیم و یک هماهنگی بین دستگاه های ذیربط برقرار نماییم و خود مردم متولی اصلی سالم سازی روستا شوند .  
دکتر شکیبا با اعلام اینکه متولی اصلی طرح روستای سالم وزارت بهداشت است، گفت: در سطح کشور 60 هزار روستا با 22 میلیون نفر جمعیت ساکن داریم که وزارت بهداشت در نظر دارد در تمام روستاها طرح روستای سالم را با همکاری و مشارکت مردم اجرا کند .           
او با اعلام اینکه اجرای این طرح با کمترین هزینه انجام می شود، گفت: هدف ما در راستای اجرای این طرح استفاده هدفمند از بودجه دستگاه های متولی روستا و همچنین استفاده از همیاری مردم روستا است .
او اظهار کرد : در راستای اجرای این طرح محیط روستا از هرگونه آلاینده ای تمیز و زیبا می شود و حفظ و نگهداری از تاسیسات و بناهای ایجاد شده و پاکیزه نگه داشتن محیط روستا به خود مردم واگذار می شود .
او تاکید کرد که بیشتر به دنبال فرهنگ سازی در روستاها به منظور داشتن محیطی سالم و زیبا هستیم و از همه مجموعه ها به ویژه رسانه ها انتظار داریم به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این ارتباط کمک نمایند .
دکتر شکیبا، کمک به مهاجرت معکوس را از دیگر اهداف اجرای طرح روستای سالم دانست و گفت: می خواهیم در کنار سالم سازی محیط روستا به توانمندکردن روستاها نیز کمک کنیم و از این طریق مردم را به ماندن در روستا و همچنین بازگشت به روستا تشویق نماییم .   
او استقبال مردم ساکن در روستاها از اجرای این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: مردم بسیاری از روستاهای استان درخواست اجرای این طرح در روستای خود را دارند و ما هم در حال برنامه ریزی برای اجرای این طرح در تعداد بیشتری از روستاهای استان هستیم .         
او اظهار کرد: مدیریت اجرای طرح روستای سالم اکنون با دانشگاه علوم پزشکی است اما در نظر داریم به تدریج این مدیریت را به خود مردم روستا واگذار نماییم .          
وی افزود: در راستای اجرای طرح روستای سالم بسترهای لازم برای اشتغال و کارآفرینی را فراهم می کنیم و می خواهیم به ایجاد شغل و ماندگاری روستاییان در محیط روستا کمک نماییم .   


سومین روستای سالم استان کرمانشاه روستای حوری آباد در شهرستان جوانرود است که به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قرار است در مراسمی که در آذرماه امسال برگزار می شود این روستا هم به عنوان روستای سالم معرفی گردد .              
روستای حوری آباد با 30 خانوار و جمعیتی بیش از 130 نفر در شمال شهر جوانرود واقع شده است .
شکیبا افزود: روستای فیروزآباد شهرستان کنگاور بعد از معرفی روستای حوری آباد جوانرود هم به عنوان چهارمین روستای سالم استان کرمانشاه در مراسمی معرفی می شود .         

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با بیان اینکه باید الگویی از روستای سالم ارایه دهیم که دیگر استان ها نیز از آن استفاده کنند، گفت: طرح روستای سالم برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح و اجرایی شده است .    
دکتر حسین کریم، محور اصلی توسعه را انسان سالم دانست و با اشاره به اینکه انسان سالم در یک محیط سالم پرورش می یابد اظهار امیدواری کرد این طرح تا جایی پیش برود که تمام روستاهای استان روستای سالم باشند .

 

 

 

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران