۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستا

کرمانشاه - ایرنا- مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه، بودجه استانی امسال دهیاری‌ها را ۴۰ میلیارد و بودجه ملی دهیاری‌های استان را ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طبق قانون ۶۰ درصد این بودجه صرف کارهای عمرانی مانند جدول‌گذاری، آسفالت، کانال‌کشی و غیره می‌شود و ۴۰ درصد باقی‌مانده هم صرف هزینه‌های جاری مانند امور خدماتی و نظافتی خواهد شد امیر خسروانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن تبریک ۱۴ تیر ماه که به نام روز شهرداری و دهیاری نام‌گذاری شده است، افزود: روستاهای بالای ۳۰ خانوار دارای دهیاری هستند و برهمین اساس، یک هزار و ۶۶۰ دهیاری در استان کرمانشاه وجود دارد و ۹۵۰ روستا هم دهیار ندارند .

تدبیر دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها

وی اقدامات دولت تدبیر و امید در بحث اشتغال روستایی را در مقایسه با دولت‌های قبل و بعد از انقلاب مثال‌زدنی توصیف کرد و افزود: ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای کشور با میانگین دلار هشت هزار تومانی تخصیص داده شد که رقم قابل توجهی بود .

خسروانی درخصوص سهم استان کرمانشاه از این مبلغ هم گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان سهم اشتغال پایدار روستایی در استان و ۶۰۰ میلیارد تومان هم سهم ایجاد اشتغال پایدار در مناطق زلزله‌زده بود که این مبالغ معادل ۱۲ درصد کل بودجه کشوری است و از این جهت به کرمانشاه سهم و منابع قابل قبولی تخصیص داده شد که منجر به رونق کسب و کارهای روستایی شد .  

ایجاد کانون‌های فرهنگی و ورزشی در اولویت دهیاری‌ها باشد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه در خصوص اولویت‌های کاری در دهیاری ها هم گفت: در سال ۹۹ اولویت باتکمیل زیرساخت‌های عمرانی است تا بتوانیم حفاری‌های گازی و آبی را به اتمام برسانیم .

وی اظهار داشت: دهیاری‌هایی که کارهای سخت‌افزاری آنها به اتمام رسیده است باید ایجاد کانون‌های فرهنگی و ورزشی را در اولویت خود قرار دهند تا بتوانیم از محیط‌های بلااستفاده در روستاها بخوبی بهره‌برداری کنیم و برهمین اساس با اداره‌کل کتابخانه‌ها تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا در روستاهای بزرگ بتوانیم حداقل یک کتابخانه داشته باشیم .

خسروانی در خصوص وضعیت نامناسب آسفالت در بیشتر روستاهای استان هم گفت : به دلیل نوسانات قیمت قیر در بازار بورس، دست دهیاری‌ها برای هزینه‌ کردن در این زمینه بسته است و برای حل این مشکل در هر سال به طور میانگین برای حدود ۲۰۰ روستا سهمیه قیر رایگان می‌گیریم و این در حالی است که در چهار سال گذشته حدود ۸۰۰ روستا از سهمیه قیر رایگان استفاده کردند .

تدابیر دهیاری‌ها برای مقابله با کرونا

وی درخصوص وظایف دهیاری‌ها هم گفت: همه کارهایی که شهرداری در شهر انجام می‌دهد دهیارها باید در روستاها انجام دهند، از کارهای خدماتی، نظافتی و عمرانی گرفته تا مقابله با حوادث غیرمترقبه مانند کرونا .

خسروانی اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا دهیاری‌ها در چندین مرحله نسبت به گندزدایی روستاها اقدام کردند و این در حالی است که بسیاری از روستاها قوانین قرنطینه را به درستی انجام دادند و از ترددهای غیرضروری و مشکوک جلوگیری کردند که نتیجه آن شیوع کمتر کرونا در روستاها و تلفات کمترآن بود
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است
.

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران